دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » مشکل آب شرب کشور حل می شود

 تنها با افزایش راندمان ۱۰ درصد آب کشاورزی؛

مشکل آب شرب کشور حل می شود

کد خبر: 9443

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از انجام مناقصه ۳۰ کیلومتر اول طرح فنس‌کشی کریدور عبور یوزپلنگ ایرانی در جاده عباس‌آباد - میامی خبر داد و با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی در کشور گفت: اگر تنها ۱۰ درصد راندمان آب در بخش کشاورزی افزایش یابد، مشکل آب شرب نخواهیم داشت.  

رخدادشهر: علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پنجاه و پنجمین سفر استانی خود به منظور نظارت میدانی بر عملکرد اداره‌کل، دیدار با مقامات سیاسی و اجرایی، گفت‌وگوی صمیمانه با کارکنان و محیط‌بانان و بازدید از طرح‌های محیط‌زیستی استان سمنان، روز گذشته به این استان سفر کرد.

وی در ابتدای سفر خود پس از ادای احترام به ساحت شهید گمنام آرمیده در محوطه استانداری سمنان با استاندار این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: مناقصه ۳۰ کیلومتر اول طرح فنس‌کشی مسیر عباس‌آباد - میامی که محل گذر یوز ایرانی است، انجام شده و در این طرح علاوه بر فنس‌کشی از ظرفیت‌هایی مانند دوربین پایه‌ای، سرعت‌گیرها و روشن کردن مسیر در شب‌ها هم استفاده می‌شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای تمام معابری که احتمال حضور حیات وحش در آن وجود دارد، طرح جامع ایمن‌سازی تدوین کرده و این طرح در استان سمنان به عنوان نمونه کشور در حال اجرا است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این که بهترین نوع حفاظت از گونه‌های جانوری، نگهداری آنها در طبیعت است، تصریح کرد: به علت افزایش دخالت انسان در طبیعت، برخی گونه‌ها باید در اسارت حفظ شوند و استان سمنان در زمینه حفظ گونه‌هایی مثل یوز و گورخر در اسارت عملکرد خوبی داشته است. 

وی در خصوص حفاظت از گونه‌های جانوری با استفاده از روش‌های سلولی مولکولی هم گفت: با انعقاد قرارداد همکاری با مرکز رویان جهاد دانشگاهی، به رغم تلف شدن آخرین گونه توله یوز ایرانی، مجموعه سلولی آن حفظ شده است و از این ظرفیت می‌توان برای افزایش نسل این گونه استفاده کرد و گام بزرگی برای حفظ منابع و ذخایر ژنتیکی کشور برداشت.

سلاجقه با بیان این که کشور در زمینه کارشناسان متخصص حیات وحش کمبود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع بیشتر گونه‌های حیات وحش نسبت به حیوانات اهلی و تفاوت رفتارشناسی آنها، در حال رایزنی هستیم که رشته‌های تخصصی در این زمینه در دانشگاه ها تدریس شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین به برنامه‌های دولت برای تامین آب استان‌های کم‌آب، نیز اشاره کرد و گفت: دولت برای تامین آب برخی از استان‌ها به دنبال تکمیل پروژه‌های انتقال آب از منابع اقیانوسی است و هم اینک این طرح برای تامین آب برخی مناطق نظیر سیرجان، کرمان و یزد و... اجرا شده یا در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در گام‌های بعدی برای تامین آب شرب مردم در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان جنوبی و... نیز اقدام خواهد شد.

سلاجقه با اشاره به پیوستگی منابع آبی دریای عمان و خلیج فارس با اقیانوس‌ها گفت: گام‌های ابتدایی برای اجرای این طرح در ایران مرکزی و مناطق شرق و شمال شرقی برداشته شده است و در گام‌های بعدی برای دیگر استان‌های کم‌آب و کویری اجرایی خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی در کشور تصریح کرد: اگر تنها ۱۰ درصد راندمان آب در بخش کشاورزی افزایش یابد، مشکل آب شرب نخواهیم داشت.

وی با اشاره به لزوم استفاده بیشتر از پساب‌ها در کشور گفت: خوشبختانه در استان سمنان از پساب‌ها استفاده خوبی شده است که این روند باید با گستردگی بیشتری ادامه یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره وعده این سازمان برای تامین حقابه هیرمند، خاطرنشان کرد: این هفته رئیس‌جمهور با تاکید ویژه به وزیر امور خارجه و وزیر نیرو ماموریت دادند که برای حل این مشکل و تامین حقابه هیرمند مذاکره کنند که در همین راستا روز گذشته مذاکراتی با مقامات طالبان صورت گرفت و امیدواریم خبرهای خوبی در این بخش بشنویم.

وی با بیان اینکه وزیر خارجه تماس‌هایی در همین ارتباط با طرف افغان داشته است، ادامه داد: طالبان معتقد است که براساس قراردادها، حقابه هیرمند محدود به آب کشاورزی است و در حوزه تامین آب در بخش محیط‌زیست مسئولیتی ندارد. همکاران ما مذاکراتی در این حوزه انجام می‌دهند و انتظار می‌رود که این مشکل حل و اخبار خوشی را به هموطنان بدهیم.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: رئیس‌جمهور در خصوص حقابه هیرمند تاکید ویژه دارند و همه تلاش‌ها بر این است که این مهم انجام و مشکل کم‌آبی در منطقه رفع شود.

سلاجقه همچنین از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تبدیل سایت تکثیر یوزپلنگ در اسارت پارک ملی توران به‌ یک‌ سایت‌ بین‌‌المللی خبر داد و گفت: ارتقای این سایت تکثیر می‌تواند به حفاظت بهتر از یوزپلنگ آسیایی کمک کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تقدیر از تلاش محیط‌بانان برای نجات گونه‌های حیات وحش از چنگال قاچاقچیان و سوداگران، یوز ماده «ایران» را از جمله گونه‌های نجات‌یافته عنوان کرد و افزود: برای مراقبت از توله‌یوزهای پیدا شده در طبیعت همچون «آذر» و «توران» و نیز یوز ماده «ایران» که از چنگال قاچاقچیان آزاد شد، می‌بایست مرکزی به منظور نگهداری و تکثیر در اسارت آنان وجود داشته باشد. 

بازدید سلاجقه از جنگل ابر شاهرود 

سلاجقه در ادامه سفر خود به استان سمنان از جنگل ابر شاهرود که یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان بازدید کرد. جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود که چهل میلیون سال قدمت دارد و متعلق به دوران سوم زمین شناسی، یعنی عصر ژوراسیک است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست،جنگل ابر ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به شمار می‌رود و ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. از ویژگی‌های این جنگل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا است؛ به‌گونه‌ای که در فصل‌های گرم سال دمای هوای پایینی دارد. میانگین بیشترین دما در این جنگل ۲۰ درجه سانتی‌گراد و میانگین کمترین دما شش درجه است. شب‌ها و صبح‌های زود نیز هوا خیلی سرد می‌شود.

دیدار با کارکنان و محیط‌بانان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان از دیگر برنامه‌های سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان سمنان بود.

گفتنی است، در این سفر یک روزه نخستین واحد بازگردانی پساب کُلرآلکالی کشور به روش دانش‌بنیان بومی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مجموعه  تولیدی شیمیایی کُلران سمنان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید